سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم
قتل عام فلسطینیان در اردوگاههای صبرا وشتیلا

قتل عام فلسطینیان در اردوگاههای صبرا وشتیلا جنایت در صبرا و شتیلا
زمان واقعه: 17 سپتامبر 1982
تطبیق واقعه با سال شمسی: 26 شهریور 1361
مکان واقعه: اردوگاههای صبرا وشتیلا
مدت زمان گذشته از واقعه: 24 سال
علت وقوع: درهم کوبیدن سازمان آزادیبخش فلسطینی و ستمگری اسرائیل
رهبران وقوع: سربازان اسرائیلی و فالانژیستها
خلاصه مطالب: در 17 سپتامبر سال 1982 معادل 26 شهریور ماه 1361 اسرائیلیها و فالانژیستها با حمله به اردوگاههای صبرا
و شتیلا قتل عام وسیعی را به راه انداختند. علت وقوع این حادثه درهم کوبیدن سازمان آزادیبخش فلسطین و ستمگری اسرائیل بود و نوع واقعه واقعه بین‌المللی بود. مدت زمان گذشته از واقعه 20 سال می باشد. اینک به شرح ماجرا می پردازیم:
لبنان دارای جغرافیای تاریخی و فرهنگ پیچیده
ای است کوههای لبنان که ارتفاع آنها حدودا به 3 هزار متر می رسد ودر شعاع 25 کیلومتری ساحل مدیترانه قرار دارند. همیشه پناهگاه مناسبی برای گروههای اقلیت مذهبی که از ترس آزار و شکنجه به آنجا پناهنده می شدند بوده است بعداز حمله مسلمانان در قرن هفتم میلادی به این منطقه مسیحیان مارونی و بعدها اقلیتهای مسلمان در روز و شیعه درمناطق کوهستانی داخل متمرکز شدند لبنان از نظر مذهبی نامتجانس ترین کشور منطقه است به‌طور رسمی 17 فرقه یا کلیسای شناخته شده دارد و حداقل 60 درصد لبنانیها مسلمان هستند.
در پیمان ملی 1943 میلادی کلیه مقامات رسمی اعم از هیئت وزیران کریسمهای پارلمان و مقامات اداری براساس تقسیم بندیهای ثابت به جوامع مختلف داده شد مقام ریاست جمهوری برای همیشه در دست مارونیها (مسیحیان) باقی ماند. نخست وزیر به سنیها داده شده اما جنگ لبنان در ژوئن و سپتامبر 1982 را با این ذهنیت توضیح می دهیم:
تهاجم اسرائیل به لبنان در ژوئن 1982، به تعبیری به پنجمین نبرد اعراب و اسرائیل شهرت دارد.
در 3 ژوئن 1982 میلادی رژیم صهیونیستی به منظور درهم شکستن استخوان بندی سازمان آزادیبخش فلسطین و اخراج آنها از لبنان، روی کار آمدن یک دولت دست نشانده و گسترش پیمان کمپ دیوید، متعاقب ترور سفیر اسرائیل در لندن حمله برق آسایی را از طریق تهاجم گسترده هوایی، زمینی و دریایی به لبنان آغاز کرد.
عملیات نظامی باعنوان «تامین امنیت جلیله» با بمباران اردوگاههای فلسطینی در اطراف بیروت آغاز
شد و نیروهای زمینی صهیونیست نیز تجاوز خود را به سوی شمال ادامه داد بنابه گفته مقامات ارتش صهیونیستی 150 هزارنفر در این تهاجم شرکت داشتند این نیروها پس از 10 روز جنگ تمام عیار قسمت غربی بیروت را محاصره کردند ولی مقاومت شدید نیروهای فلسطینی و لبنانی بیش از 80 روز طول کشید در این حملات بیروت صحنه آزمون پیشرفته ترین جنگ افزارهای ویرانگر نظیر بمبهای خوشه ای، فسفری ساچمه‌ای و غیره بود. حجم نیروهای فلسطینی در برابر یورش تا متعادل به 24500 نفر می رسید ادامه یورشهای رژیم صهیونیستی باعث شد تا سازمان آزادیبخش فلسطین ضربه نظامی شدیدی را متحمل شود آمریکا و عربستان سعودی با تاکید بر لزوم ادامه حیات این سازمان به عنوان یک سازمان سیاسی معتدل و به کارگیری راه حلهای آمریکایی رهبر ساف را وادار ساختند تا در طی ده روز 12000 چریک فلسطینی را به همراه رهبران آنها از لبنان
خارج نماید و آنها را روانه اردن، عراق - تونس - یمن جنوبی و شمالی سودان - قبرس، یونان - سوریه
و الجزایر کند در ادامه تجاوزهای ژوئن 1982 نیروهای اسرائیلی و صهیونیستی در پی قتل بشیر جمیل
در روزهای 16 و 17 سپتامبر 1982 به اردوگاههای فلسطینی صبراوشتیلا حمله بردند و 3297 نفر از سکته آنها را قتل عام کردند بدین ترتیب برگ سیاه دیگری برتاریخ صهیونیسم و برگ خونینی برتاریخ ملت فلسطینی افزوده شد. وسیعترین قتل عام در اردوگاه شتیلا اتفاق افتاد که کنترل آن پس از هجوم سربازان اسرائیلی به فالانژیستها سپرده شد فالانژیستها دراین اردوگاه به کشتاری شبیه آنچه که درسال 1975 در تل زعتر انجام داده بودند در اردوگاه شتیلا هیچ کس زنده نماند تا آنچه که برآنان رفته بود توضیح دهد.
از سوی دیگر داوود کلوتی نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین تائید و تاکید کرد که نیروهای صهیونیستی، فالانژزیستها، و سربازان سرگرد شورشی «سعد مداد» مشترکانه در ساعاتی پس از ظهر آن روز 1400 تن
از فلسطینیهای ساکن در اردوگاه برج‌البراجنه وشتیلا را در غرب بیروت به طور وحشیانه قتل عام کردند.
شورای امنیت درخواست کرد که اسرائیل تمامی نیروهای نظامی اش را فورا و بدون قید و شرط به مرزهای
شناخته شده بین‌المللی لبنان به عقب بکشد، اما رژیم اشغالگر به حملاتش در بیروت ادامه داد و سراسر منطقه را با بمبارانهای هوایی تخریب کرد و راه رسیدن تدارکات غذایی و پزشکی را به قربانیان بمبارانها بست شورای امنیت خواستار شد که راه را باز کند و نیازهای مردم برطرف شود شورای امنیت و مجمع عمومی این کشتارها را به عنوان «قتل عام جناحی غیر نظامیان فلسطینی» محکوم کرد و مجمع عمومی آن را یک کشتار خواند در نتیجه اسرائیل از بخش اعظم لبنان عقب نشینی کرد اما شماری از نیروهایش را در جنوب لبنان نگه داشت درپی یورش وحشیانه صهیونیستها به جنوب لبنان و به خاک و خون کشیدن مسلمانان این سرزمین امام خمینی(ره) با صدور پیامی فرمودند.
«من کلمه مبارک استرجاع رانه برای جنایات اسرائیل و شهادت و آسیب بسیاری از مسلمانان مظلوم جنوب لبنان عزیز می گویم گرچه آن هم استرجاع دارد و نه برای شهر و روستاهای آن کشور اسلامی که به دست جنایتکار رژیم صهیونیستی کافر اسرائیل اشغالگر و خراب شده ، گرچه آن هم استرجاع دارد. بلکه برای بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی یعنی حکومتهای آنها استرجاع می کنم و ای کاش فقط بی تفاوتی بود. »
- نتایج و تاثیرات حاصله
از این اقدام صهیونیستها در صبراوشتیلا در بعد ملی و بین‌المللی عبارتند از:
1- مشخص شدن چهره غاضب استعماری یهودیان وچهره مظلوم ملت بی‌گناه فلسطین
2- روی آوردن مردم فلسطین به مبارزات و تظاهرات گسترده
3- مشخص کردن هویت کشورهای عربی (کشورهایی که به ظاهر دم از دفاع فلسطینان می زدند)
4- تشدید آرمان بازگشت به فلسطین
5- مطرح شدن سازمان آزادیبخش درسطح جهانی
6- تشدید ناسیونالیسم فلسطینی و شروع انتفاضه جدید
7- تشدید حرکات شهادت طلبی فلسطینیان


نوشته شده در  دوشنبه 87/2/30ساعت  5:50 عصر  توسط .... 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
این بار اسرائیل با اینترنت آمده است -مرکز اسناد انقلاب اسلامی
[عناوین آرشیوشده]