سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسم الله الرحمن الرحیم

چکیده: دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه‌ تلویزیونی الجزیره ضمن انتقاد از سازمان ملل، جامعه جهانی و برخی دولت‌های عربی تاکید کرده است، موضوع اسیران لبنانی و تجاوز نظامی به مردم غیر نظامی لبنان موضوعاتی است که حزب‌الله هرگز حاضر نیست در برابر آنها کوتاه بیاید و مقاومت اسلامی لبنان نه برای منافع ایران و سوریه آنطوری که غربی‌ها ادعا می‌کنند، که تنها برای منافع لبنان اقدام کرده است...
_________________________________________

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه‌ تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که وی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد و حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یکی از مقرهای حزب‌الله ـ که در اوایل جنگ تخلیه شده بود ـ هیچ آسیبی به فرماندهی نظامی و سیاسی حزب‌الله وارد نساخته است.
وی همچنین تاکید کرد حمایت‌های مردمی از مقاومت اسلامی هم‌زمان با تشدید حملات اسرائیل، در حال افزایش است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین ضمن انتقاد از سازمان ملل، جامعه جهانی و برخی دولت‌های عربی تاکید کرده است، موضوع اسیران لبنانی و تجاوز نظامی به مردم غیر نظامی لبنان موضوعاتی است که حزب‌الله هرگز حاضر نیست در برابر آنها کوتاه بیاید و مقاومت اسلامی لبنان نه برای منافع ایران و سوریه آنطوری که غربی‌ها ادعا می‌کنند، که تنها برای منافع لبنان اقدام کرده است.

سید حسن نصرالله که خبرنگار الجزیره وی را در شرایطی بسیار طبیعی و آرام توصیف کرده است، همچنین عنوان داشت که اسرائیل برای تامین منافع خود و حل بحران اسرائیل با فلسطین و کم رنگ کردن قضیه فلسطین جنگ را به راه انداخته است. وی همچنین تاکید کرده است زمانی که لبنان در برابر قدرتمندترین قدرت نظامی منطقه تنها می‌ایستد و می‌جنگد، این خود کسب پیروزی برای حزب‌الله است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تنها پیامد مثبت این جنگ را موضوع خنثی‌ ساختن سیاست فتنه‌گری آمریکا میان اهل تسنن و اهل تشیع در منطقه خواند.

به گزارش ایسنا متن کامل مصاحبه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با شبکه الجزیره به شرح زیر است:

سوال:‌ ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در حمله بزرگی به مقر حزب‌الله لبنان در جنوب، ضربه سختی به این حزب وارد ساخته است و قدرت این حزب را در زمینه‌ سازماندهی و سیاسی مختل کرده است و در این حمله حزب‌الله لبنان تلفات جانی داشته است که البته ارتش اسرائیل از احتمال این که شما در این حمله‌ هوایی که از بیست فروند جنگنده در آن استفاده شده بود، آسیب دیده‌اید، نیز خبر داد.

نصرالله: ‌به شکر خداوند متعال تاکنون تمام حملات نظامی اسرائیل و تمام قدرت‌های اطلاعاتی این دولت نتوانسته است به هیچ یک از فرماندهان سیاسی نظامی این حزب آسیبی وارد سازد. من هم اکنون قاطعانه به شما می‌گویم قدرت‌های نظامی، سیاسی و سازماندهی حزب‌الله لبنان کماکان باقی است و تمام ادعاهای اسرائیل مبنی بر آنکه تا کنون توانسته است 50 درصد از قدرت‌های موشکی حزب‌الله لبنان را نابود سازد ادعاهای کاملا دروغ می‌باشد. حزب‌الله لبنان و نیروهای مقاومت اسلامی در واقع معتقدند در آغاز این جنگ قرار گرفته‌اند و باید به شما بگویم نیروهای حزب‌الله تاکنون تنها اندکی از قدرت‌ خود و نیز توانایی‌های خود را در جنگ با دشمن نشان داده‌اند. حزب‌الله لبنان بعد از هدف قرار دادن ناو جنگی اسرائیل در آب‌های بیروت توانست ضربه‌ بسیار سختی را به قدرت نظامی این رژیم وارد سازد و در حال حاضر اسرائیل به دلیل ترس و نگرانی موجود نسبت به هدف قرار گرفتن ناوهای جنگی دیگرش تمام ناوهای خود را از محدوده آبی لبنان خارج ساخته است. متاسفانه تمام اخباری که بعضی از رسانه‌های خبری در آن اعلام می‌کنند اسرائیل جنوب لبنان را به واسطه حملات موشکی یا توپخانه‌یی ناوهای خود در آب‌های لبنان هدف قرار داده است، کاملا نادرست است و این رژیم در حملات خود علیه جنوب لبنان از ناوهای جنگی استفاده نمی‌کند و تنها حملات این رژیم به جنوب لبنان با جنگنده‌های نظامی انجام می‌گیرد زیرا حمله حزب‌الله به ناو جنگی، سازماندهی و برنامه‌ریزی اسرائیل در زمینه حملات دریایی را مختل کرده است. باید تاکید کنم حزب‌الله لبنان با هوشیاری کامل و با داشتن قدرت توانایی نظامی و سیاسی کامل زمام تمام امور را در دست دارد.

سوال: بسیاری از رسانه‌های خبری جهان و نیز تحلیل‌گران معتقدند دلیل سکوت حزب‌الله در برابر حملات اسرائیل و نیز عدم مشاهده حملات جدی از سوی این حزب به مناطق اسرائیلی ناشی از ضعف و فروپاشی حزب‌الله لبنان است و این سکوت نمی‌تواند در بر گیرنده این باشد که حزب‌الله لبنان همچنان قدرت نظامی خود را در اختیار دارد.

نصرالله: ‌باید بگویم در صورتی که رسانه‌های خبری و حتی تحلیل‌گران ارزیابی‌های اولیه را انجام دهند می‌بینند که این واقعیت کاملا معکوس است که حزب‌الله لبنان حملات خود را محصور نکرده است و نیز اطلاعات و خسارت‌های وارده به نیروهای خود را از رسانه‌های خبری جهان مخفی نمی‌کند. اسرائیل عملکرد تمام خبرنگاران خارجی در داخل مناطق خود را محدود و محصور کرده است و بارها متعرض کار خبررسانی رسانه‌های خبری شده است. این تحلیل‌گران و خبرنگاران بهتر است از خود بپرسند که چرا اسرائیل اجازه نمی‌دهد رسانه‌های خبری آزادانه اخبار مناطق اسرائیلی را منتقل کنند. اسرائیل چندین بار خبرنگاران رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره را متوقف کرده است و بهانه این رژیم آن است که این خبرنگاران تصاویری را پخش می‌کنند که حزب‌الله لبنان از این تصاویر برای هدف قرار دادن مناطق حساس اسرائیل استفاده می‌کند. من به اسرائیل می‌گویم نگران نباشد، ما یعنی حزب‌الله مشخصات، عناوین و آدرس تمام مناطق حساس نظامی و غیر نظامی اسرائیل را در اختیار داریم و نیازی به آن نداریم که خبرنگار شبکه‌ای بخواهد با در خطر گذاشتن جان خود تصاویر این مناطق را برای ما ارسال کند.

حزب‌الله لبنان زمانی که نیروهایش به شهادت می‌رسد و یا این که زمانی در حملات نظامی اسرائیل به تانک‌ها و سکوهای موشکی‌اش خساراتی وارد می‌شود این اخبار را از خبرنگاران رسانه‌های خبری مخفی نمی‌سازد زیرا که یکی از افتخارات این حزب آن است که در راه مقاومت و حمایت از وطن شهید می‌دهد. ما با افتخار کامل از میزان شهدایی که در این جنگ از دست داده‌ایم به رسانه‌های خبری جهان اطلاعات لازم را ارایه می‌دهیم. اسرائیل بارها اعلام کرده است که مقر اصلی سلاح‌های حزب‌الله و سکوهای پرتاب موشکی این حزب را مورد هدف قرار داده است اما به شکرانه خدا، نه ما بلکه رسانه‌های خبری جهان با به تصویر کشیدن بسیاری از مناطق هدف قرار داده شده از سوی جنگنده‌های اسرائیل به جهان نشان داده‌اند که تمام این اهداف، اهداف غیر نظامی بوده است و بسیاری از آنها محل استقرار آوارگان لبنانی بوده‌اند، یعنی این که تمام تریلرهایی که اسرائیل ادعا می‌کند سکوی پرتاب موشک حزب‌الله است تریلرهایی بوده‌اند که یا حامل آوارگان لبنانی یا حامل مواد اولیه‌ و مواد دارویی برای این آوارگان بوده‌اند. پس به این نتیجه می‌رسیم که اگر اسرائیل سازمان اطلاعاتی در اختیار دارد این نقص، نقص در سازمان اطلاعات اسرائیل است و اگر جاسوس در مناطق جنوب لبنانی دارد این نقص، نقص در نظام امنیتی و اطلاع‌رسانی اسرائیل است. پس ضعف و ناتوانی در این جنگ شامل طرف‌ اسرائیلی بوده است نه حزب‌الله و حزب‌الله لبنان با تمام مواردی که برای شما گفتم می‌تواند توانایی‌های نظامی و سیاسی خود را در طول جنگ به اثبات رساند و ما تاکید می‌کنیم که اسرائیل با تمام حملاتش نتوانسته‌ است تاکنون کوچکترین ضربه‌یی را به نظام موشکی و یا به فرماندهی سیاسی این حزب وارد سازد. ما از اسرائیل می‌خواهیم که برای صدق کلام خود حتی یک تصویر از اماکن و مقرهای حزب‌الله لبنان را که هدف قرار داده است و ادعا می‌کند ویران کرده است، به رسانه‌های خبری جهان نشان دهد. بله اسرائیل در این جنگ تاکنون موفق شده است که صدها زن و کودک لبنانی را به خاک و خون کشد و صدها هزار تن دیگر را آواره کند، اگر این رژیم به این موارد موفقیت نظامی می‌گوید ما می‌گوییم بلکه موفق شده است. اسرائیل به خوبی می‌داند که نیروهای مقاومت حزب‌الله در هیچ یک از اماکنی که اعلام می‌دارد مورد هدف قرار داده است، مستقر نبوده‌اند. در واقع همه می‌دانند که اسرائیل به دنبال آن است که در این جنگ پیروزی کسب کند، به همین دلیل است که دایره ادعاهای خود را گسترده‌تر کرده است و برای دامن زدن به جنگ روانی خود هر روز گزارش هدف قرار دادن فرماندهی سیاسی و نظامی حزب‌الله را به رسانه‌ها ارایه می‌دهد. بگذارید اسرائیل به تمام پیروزی‌هایی که تاکنون به دست آورده است شاد باشد!

سوال:‌ آیا به نظر شما جنگ زمینی اسرائیل با حزب‌الله لبنان آغاز شده است و این دولت وارد مرحله اشغال زمینی در لبنان است؟
نصرالله: ما از اولین روز آغاز جنگ تمام مقرهای حزب‌الله لبنان را که اسرائیل از آنها مطلع و به آنها دسترسی داشت، تخلیه کردیم. در واقع اسرائیل در جنگ زمینی با حزب‌الله لبنان با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد شد، اسرائیل برای آغاز جنگ زمینی خود با حزب‌الله نیاز به آن دارد که نیروهای کماندوی خود را وارد جنوب لبنان کند که این نیروها با نفوذ بر این مناطق به حزب‌الله لبنان ضربه وارد کنند و سیاست کشتن و اسارت گرفتن را نیز به مرحله اجرا گذارند.

اسرائیل تاکنون توانسته است در حملات هوایی به لبنان پیروزی‌ها یا موفقیت‌هایی را به ادعای خود کسب کند اما این دولت به خوبی می‌داند که حملات هوایی ارتش اسرائیل به حزب‌الله لبنان نمی‌تواند پیروزی یا موفقیت محسوب شود، ما نمی‌توانیم دقیقا بگوییم که جنگ زمینی اسرائیل در جنوب لبنان آغاز شده است. من بارها اعلام کرده‌ام که با صلابت و استواری کامل در انتظار نیروهای اسرائیلی هستیم و امروز نیز اعلام می‌کنم نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان در انتظار رویارویی با سربازان اسرائیلی هستند. به هر حال این که جنگ زمینی اسرائیل در جنوب لبنان آغاز شده، وارد است و من هرگز چنین ادعایی را نکردم که بگویم اسرائیل نمی‌تواند وارد جنوب لبنان شود. این یک واقعیت است، ارتش اسرائیل یک ارتش کلاسیک بزرگ است و از قدرت‌های نظامی بسیار بزرگی برخوردار است، از آن سو نیروهای حزب‌الله لبنان در تک تک مناطق جنوب مستقر نیستند، بنابراین نمی‌توانم بگویم یا بهتر است بگویم نمی‌توانم این ادعا را بکنم که حزب‌الله لبنان متعهد آن است که نیروهای اسرائیلی وارد جنوب لبنان نشوند، آن چه که ما به آن تعهد داریم آن است که اگر یک سرباز اسرائیلی وارد لبنان شود باید بهای این تجاوز را بدهد.

سوال: بسیاری از طرف‌های لبنانی از جمله دولت این کشور و نیز بسیاری از کشورهای جهان حتی برخی از کشورهایی که حامی شما بودند اعلام کردند که اقدام حزب‌الله لبنان در به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی اشتباه بوده است و حداقل این حزب باید دولت لبنان را به رسمیت می‌شمرد و از این اقدام خود دولت لبنان را مطلع می‌ساخت.

نصرالله: اسرائیل در اولین واکنش خود نسبت به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی طبیعی عمل کرد و به هر حال واکنش‌های اولیه این دولت نسبت به این اقدام حزب‌الله لبنان کاملا همان طوری که انتظار می‌رفت بود اما ساعت‌های بعدی وضعیت تغییر کرد و واکنش اسرائیل نسبت به این مساله تغییر کرد. قبل از این که این موضوع را بیشتر باز کنم، باید بگویم بسیاری از طرف‌های لبنانی و دولت نیز از تصمیم حزب‌الله لبنان برای تبادل اسیران و نیز به اسارت گرفتن اسیران اسرائیلی مطلع بودند و ما پیش از انجام این اقدام به بسیاری از این طرف‌های لبنانی گفتیم که درصدد مبادله اسیران هستیم و در این چارچوب باید سیاست خود را در زمینه گرفتن اسیر اسرائیلی و مبادله‌ آن با اسیران لبنانی و فلسطینی اعمال کنیم بنابراین طرف های لبنانی کاملا از هدف حزب‌الله لبنان مطلع بودند اما این که انتظار داشته باشند زمانی که ما وارد مرحله‌ عمل شدیم و می‌خواستیم که برنامه سازماندهی شده‌ خود را برای به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی به مرحله‌ عمل درآوریم، آنها را مطلع کنیم این یک خواسته بسیار بزرگ و حتی بی‌مورد است، بنابراین هدف اصلی حزب‌الله لبنان از به اسارت گرفتن این دو اسیر اسرائیلی آغاز این جنگ نبوده است بلکه هدف اصلی مبادله اسیران و آزادسازی آنها بوده است اما هدف اسرائیل از این جنگ نه آزادی دو اسیرش که چیز دیگری است و من می‌توانم به شما اطمینان دهم این هدف یا اهداف هر چه که هست آزادسازی اسیران اسرائیلی نیست و به دنبال تحقق چیز دیگری پیش می‌رود. اسرائیل این جنگ را آغاز کرده است و با توجه به اهداف این دولت این احتمال وجود دارد که مدت زمان این جنگ طولانی شود. به هر حال ما در این جا از قدرت‌های نظامی اسرائیل و اهداف این دولت سخن می‌گوییم، دولت اسرائیل پس از آغاز این جنگ و رهبری آن تا به امروز بر سر دو راهی قرار گرفته است، یا این که این جنگ را ادامه دهد یا این که سیر نزولی را طی کند و در نهایت راه‌حل سیاسی را جهت حل این بحران انتخاب کند. هر یک از این دو راهکار نیازمند وقت است، در واقع حملات نظامی اسرائیل و جنگ این دولت علیه لبنان به مراحل اصلی خود و یا شاید می‌توان گفت به مراحل پایانی خود رسیده است و سیر نزولی را طی می‌کند، اگر بخواهیم مقایسه‌ای از قدرت‌های حزب‌الله لبنان با اسرائیل داشته باشیم و ادعاهای این دولت را مبنی بر آنکه ضربات سخت در این جنگ به حزب‌الله لبنان وارد می‌شود نه اسرائیل را به ارزیابی بگذاریم می‌بینیم که اسرائیل قدرت نظامی گسترده‌ای در اختیار دارد اما حزب‌الله لبنان تنها قدرت بازدارنده در اختیار دارد، اسرائیل از شمال تا شرق پناهگاه‌های گسترده جهت حمایت شهروندان خود دارد و ما روستاهای بی‌سرپناه، همین امر منجر می‌شود که تلفات جانی لبنان نسبت به اسرائیل بیشتر باشد، اما این دلیل نمی‌شود که ما دیگر ضربات وارد شده به اسرائیل را نادیده بگیریم، زمانی که اسرائیل وارد جنگ شد تمام مردم و احزاب سیاسی با این دولت هماهنگ عمل می‌کردند و بر مشارکت خود و حتی حمایت خود نسبت به عملکرد نظامی تل آویو در این جنگ تاکید داشتند اما با ادامه‌ این جنگ و تلفات جانی و نظامی وارده به اسرائیل این وحدت و هماهنگی متلاشی شده است. حملات موشکی حزب‌الله لبنان به بندر حیفا در یک شب بازار بورس اسرائیل را متوقف ساخت و این بازار خسارت سنگینی متحمل شد. درست است که شهروندان اسرائیلی در پناهگاه به سر می‌برند و مردم لبنان آواره و حیران‌اند اما حضور مردم در پناهگاه‌ها خود نوعی آوارگی است و اقتصاد اسرائیل را کاملا فلج کرده است و با ادامه یافتن این جنگ دیگر مردم نمی‌توانند با این دولت همراهی کنند و این وضعیت برای شهروندان اسرائیلی غیر قابل تحمل و غیر قابل قبول گشته است.

سوال: آیا شما این احتمال را می‌دهید در جنگ با اسرائیل یعنی همان جنگ زمینی موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورید؟
نصرالله: ما فقط می‌توانیم بگوییم در صورتی که اسرائیل وارد جنگ زمینی با حزب‌الله لبنان شود با یک فاجعه بزرگ مواجه خواهد شد. این یک تهدید نیست که من بخواهم به اسرائیل ابلاغ کنم، این یک واقعیت است که دولت اسرائیل به خوبی به آن واقف است، ما هرگز ادعا نمی‌کنیم که هواپیمای اف - 16 در اختیار داریم و هرگز ادعا نمی‌کنیم که قدرت‌های نظامی‌مان همسان و یکسان با دولت اسرائیل است اما به هر حال ما 23 سال است که در حالت جنگ با اسرائیل می‌باشیم و قدرت‌های زمینی نیروهای حزب‌الله لبنان بر قدرت‌های نظامی اسرائیل برتری دارد. پشتوانه حزب‌الله لبنان در جنگ با اسرائیل تنها قدر‌ت‌های نظامی‌اش نیست بلکه حمایت‌های دولت و بردباری و استواری ملت، یکی از پشتوانه‌های اصلی حزب‌الله لبنان در برابر اسرائیل می‌باشد.

سوال:‌ به دنبال جنگی که اسرائیل به بهانه به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی خود با لبنان به راه انداخته است بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حزب‌الله لبنان جایگاه مردمی خود را از دست داده است و جایگاه سیاسی این حزب نیز در لبنان متزلزل شده است، نظر شما چیست؟
نصرالله: من به شما اطمینان می‌دهم که دوره‌ طرفداری و حمایت‌های مردمی از حزب‌الله لبنان فراتر از دیروز و روزهای گذشته است و این حمایت‌ها به گونه‌ای گسترش یافته است که منجر به نگرانی دشمن شده است. به طوری که سفارت‌های غربی در حال حاضر بر اساس اطلاعات موثق به دست آمده، میان بسیاری از اردوگاه‌های آواره‌های لبنانی جاسوس و افراد نفوذی اعزام کرده‌اند به خصوص در اردوگاه‌های آوارگان لبنانی که مذهب آنها شیعه است. بسیاری از مردم لبنان که حتی در سابق ممکن بود نسبت به حزب‌الله لبنان موضع‌گیری‌ای را داشته باشند امروز به طرفداران و حامیان این حزب پیوسته‌اند و این گروه‌های مردمی گسترده با استفاده از روش‌های مختلف به ما ابلاغ کرده‌اند که حاضرند ایستادگی کنند و همه سختی‌ها را تحمل کنند اما نمی‌توانند شکست مقاومت اسلامی در برابر اسرائیل را تحمل کنند و به عناوین مختلف به ما ابلاغ کرده‌اند که به رویارویی و مقابله‌ خود با اسرائیل ادامه دهیم، متاسفانه سفارت‌های غربی با تجسس در بسیاری از روستاها و اردوگاه‌های آوارگان لبنانی این اطلاعات را به اسرائیل منتقل می‌کنند، در حقیقت نظر این مردم که به اسرائیل مطمئنا ابلاغ شده است در تصمیم‌گیری‌های آینده این دولت نسبت به ادامه این جنگ تاثیرگذار خواهد بود، اگر روزی دایره‌ حمایت‌ها و طرفداری‌های مردمی از حزب‌الله لبنان ضعیف شود تجاوزات اسرائیل به لبنان و دیگر مناطق مسلمان‌نشین گسترده‌تر خواهد شد اما به شکرانه‌ خداوند این دولت به خوبی می‌داند که این حمایت‌های مردمی هنوز هم کماکان وجود دارد و ضعیف نشده است و جا دارد امروز از ملت لبنان به دلیل تمام موضع‌گیری‌های حمایت‌کننده‌اش از مقاومت اسلامی لبنان تشکر و قدرانی کنم و من از این ملت و از تمام طوایف و مذاهب لبنانی تشکر و قدردانی می‌کنم. بنابراین من اینجا به شما قاطعانه تاکید می‌کنم که حمایت‌های مردمی از مقاومت اسلامی از قبل بیشتر و گسترده‌تر شده است و همین امر منجر به اتحاد هر چه بیشتر مردم با مذاهب مختلف شده است.

سوال: بسیاری معتقدند که حزب‌الله لبنان از سوی جامعه‌ جهانی و در راس آن سازمان ملل تحت تعقیب سیاسی است و این حزب نیز با مخالفت‌های گسترده‌ احزاب سیاسی داخلی در لبنان نیز مواجه است، به طوری که حزب‌الله لبنان به گفته‌ بسیاری از تحلیل‌گران حتی دوستان خود را نیز از دست داده است، نظر شما در این رابطه چیست؟

نصرالله:‌ جواب سوال بسیار روشن است، ما در هیچ زمانی انتظار نداشتیم که سازمان ملل بی‌طرفانه برای حل مسایل در منطقه وارد عمل شود، حزب‌الله لبنان از بدو تاسیس با مخالفت‌های اسرائیل با این حزب، از سوی سازمان ملل تحت فشار و محکومیت به سر می‌برد. از سوی دیگر این حزب از جمله اولین گروه‌هایی بود که در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفت و حتی در لیست تروریستی اروپا نیز قرار داده شد. بنابراین ما چندان از موضع‌گیری‌های جامعه جهانی در راس آن اروپا و آمریکا شگفت زده نمی‌شویم اما شگفتی ما از موضع‌گیری کشورهای عربی است، ما زمانی از سازمان ملل انتظار داشتیم که بی‌طرفانه برای حل بحران‌ها وارد عمل شود و در زمان محکومیت، جلاد و جنایت‌کار را محکوم کند و از ستمدیده و مظلوم حمایت کند اما امروز انتظار ما از سازمان ملل تغییر کرده است، دیگر ما تنها از این سازمان می‌خواهیم که حداقل جلاد و جنایت‌کار را به همان اندازه‌یی که مظلوم و ستمدیده را محکوم می‌کند، محکوم کند و حداقل موضع‌گیری یکسانی نسبت به این دو داشته باشد و بیش از این به مظلوم ستم نکند، بی‌تردید حمایت‌های آمریکا و کشورهای عربی منجر به آن شد که اسرائیل موضع‌گیری اولیه‌ خود را در قبال به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی تغییر دهد و وارد مرحله‌ گسترده‌تر یعنی مرحله‌ رویارویی با لبنان شود. زمانی که اسرائیل موضع‌گیری اولیه‌ای را نسبت به اسارت سربازان خود اتخاذ کرد، آمریکا با دادن چراغ سبز لازم به این رژیم از دولت آن خواست که به صورت یک سره موضوع حزب‌الله لبنان و نیز مقاومت اسلامی را در منطقه حل کند. آمریکا درصدد آن بود که به صورت یک سره موضوع مقاومت در منطقه را حل کند و کرامت شهادت، مقاومت و ایستادگی را از قاموس مردم لبنان و منطقه محو کند. ما از برخی کشورهای عربی هیچ انتظاری نداریم و مطمئنیم که تمام دل‌های ملت‌های عربی و اسلامی با ما است و از ما حمایت می‌کنند و اگر حکومت‌های آنها به آنها فرصت بدهند خشم و نفرت خود را نسبت به موضع‌گیری‌های حکومت‌های خود و جنایت‌های اسرائیل در لبنان ابراز خواهند کرد. ما امروز به کشورها و حکام این کشورهای عربی می‌گوییم ما نه خواهان شمشیرهای شما در این نبرد هستیم و نه خواهان حمایت‌های قلبی و سیاسی شما هستیم و نه نیازی به آن داریم، تنها انتظار ما آن است که دست از سر ما بردارید و فقط بی‌طرفانه عمل کنید. امروز در حالی که جنایت‌های اسرائیل در لبنان لحظه به لحظه گسترده‌تر می‌شود جامعه جهانی هیچ تکانی به خود نمی‌دهد و فقط نظاره‌گر این جنایت ها است. بی‌تردید پایان دادن به مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین هدف اصلی جنگ اسرائیل در منطقه است زیرا آمریکا و اسرائیل خواهان پایان مقاومت در منطقه هستند.

سوال: موضع‌گیری آینده شما در مورد حل بحران سه اسیر اسرائیلی چیست؟
نصرالله: ما از همان روز اول اصل و مبادی خود را برای آزادسازی اسیران برای دولت لبنان و تمام طرف‌های لبنانی روشن کرده‌ایم و با آنها به توافق و اجماع رسیده‌ایم و حتی حکومت و کابینه وزیران دولت نیز این اقدامات حزب‌الله و تئوری‌های این حزب برای آزادسازی اسیران را تایید کردند، ما انتظار نداریم که آمریکا برای آزادسازی اسیران‌مان وارد عمل شود بنابراین ذکر چهار نکته در این جا مهم است: اول این که ما می‌توانیم در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی در منطقه شعبا سکوت اختیار کنیم و با راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک در انتظار حل این تجاوزات و بحرا‌ن‌ها باشیم زیرا نمی‌توان برای بازپس‌گیری شبعا تمام ملت و حکومت را وارد جنگ ساخت.

نکته دوم که حزب‌الله می‌تواند نسبت به آن سکوت اختیار کند و راه‌حل‌های سیاسی مختلف را در قبال آن اتخاذ کند، موضوع تجاوز به حریم هوایی لبنان است که می‌توان صبر کرد و منتظر شد تا این مساله‌ حل شود اما دو موضوع است که حزب‌الله لبنان هرگز نسبت به آن ساکت نخواهد نشست. یکی موضوع اسیران لبنانی است و دیگری تجاوز نظامی به مردم غیر نظامی لبنان. ما بارها به اسرائیل گفتیم که در قبال این دو موضوع حزب‌الله هرگز ساکت نخواهد نشست. من به شما اطمینان می‌دهم و تاکید می‌کنم که ما از پیش نیز در ارزیابی‌های مختلفی که داشتیم این پیش‌بینی را می‌کردیم که اسرائیل دنبال بهانه‌ لازم جهت تجاوز به حریم این کشور است. آنچه که امروز اسرائیل به بهانه‌ آن وارد جنگ شده است واقعیت ندارد زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند به خاطر آزادسازی دو اسیر به چنین جنگی دست زند، بنابراین این نکته روشن شد که اسرائیل از پیش نیز به دنبال بهانه برای آغاز این جنگ و تجاوز به لبنان بود.


نوشته شده در  جمعه 87/3/17ساعت  9:39 عصر  توسط .... 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
این بار اسرائیل با اینترنت آمده است -مرکز اسناد انقلاب اسلامی
[عناوین آرشیوشده]