سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سم الله الرحمن الرحیم

چکیده: «اهارون زئیفی فرکش» رئیس شعبه اطلاعات نظامی «اسرائیل» موسوم به «امان» در جلسه تودیع خود، نظرش را درباره چالش های امنیتی اسرائیل در آینده نزدیک به خصوص سال ???? میلادی مطرح کرد. با توجه به این که این دیدگاه به نوعی، آینده نگری اسرائیلی درباره تحولات سیاسی جهان عرب و منطقه محسوب می شود، می توان از زاویه دیگری آن را تجزیه و تحلیل کرد.
_________________________________________--

«اهارون زئیفی فرکش» رئیس شعبه اطلاعات نظامی «اسرائیل» موسوم به «امان» در جلسه تودیع خود، نظرش را درباره چالش های امنیتی اسرائیل در آینده نزدیک به خصوص سال ???? میلادی مطرح کرد.


با توجه به این که این دیدگاه به نوعی، آینده نگری اسرائیلی درباره تحولات سیاسی جهان عرب و منطقه محسوب می شود، می توان از زاویه دیگری آن را تجزیه و تحلیل کرد.

«یاسر زعاتره» در تحلیلی بر اظهارنظرهای طرح شده در جریان مراسم تودیع رئیس «امان» در روزنامه «الشرق» چاپ قطر نوشت: فرکش معتقد است که منطقه نزدیک اسرائیلی ها، یعنی نوار غزه ، اندک اندک به «حماسستان» (پایگاه حماس) تبدیل می شود و در مقابل هم کرانه باختری رود اردن «فتحستان» (پایگاه فتح) خواهد شد. این نگرش، زیاد واقع بینانه به نظر نمی رسد و تنها هدف از آن، تحریک دولت خودگردان و مصر علیه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است.

به طور حتم، در صورت برگزاری هر نوع انتخابات آزاد و شفاف، آن هم تنها در نوار غزه ، حماس اکثریت را به دست خواهد آورد، اما این بدان معنا نیست که فرصت برای حماس جهت کنترل غزه - واقع درمیان مصر و رژیم صهیونیستی - مهیا باشد.

ساده ترین دلیل آن هم این است که نه مقامات صهیونیستی و نه مقامات مصری به هیچ وجه، چنین وضعیتی را نخواهند پذیرفت و با آن مخالفت خواهند کرد. علاوه بر آن، فتح هم حتی اگر بداند در آینده، مجدداً کنترل نوار غزه را به دست می گیرد به این آسانی حاضر به پذیرش سیطره حماس بر این منطقه نیست و با تمام توان خود برای ناکام گذاشتن طرف مقابل مبارزه خواهد کرد. دراین صورت، آنچه قابل پیش بینی است، ریخته شدن خون فلسطینیان در نبردی است که پیروزی در آن شبه محال است. از سوی دیگر، با توجه به شرایط کنونی محلی، عربی و منطقه ای نگرانی هایی نسبت به مرحله بعداز پیروزی در این جنگ در زمینه سیاسی برای جنبش حماس وجود دارد.

سخنان فرکش در این نشست تنها خطاب به حاضران در جلسه نبود، بلکه خطاب به «محمود عباس» (ابومازن) رئیس دولت خودگردان هم بود. فرکش در این نشست به ناتوانی «ابومازن» در عمل به وعده هایش مبنی بر اجرای سیاست (یک قدرت با یک سلاح) اشاره کرد و با این اظهارات خود، او را به ضرورت اقدام سریع برای سرکوب و متوقف کردن حماس قبل از این که فرصت از دست برود، فراخواند.

لازم به ذکر است که «شائول موفاز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در نشست تودیع فرکش حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت، از ترس پیروزی حماس در انتخابات خواستار به تعویق انداختن آن شد.

فرکش پس از پرداختن به مناطق نزدیک «اسرائیل» (کرانه باختری و نوار غزه) به عرصه دیگری هم اشاره کرد و اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که فشارهای بین المللی بر سوریه و لبنان و حزب الله به تشدید حملات به «اسرائیل» در مرزهای شمالی منجر شود.

پس از آن، فرکش به دست یابی برخی کشورهای عربی به مقادیر زیادی موشک و سلاح های دیگر اشاره کرد و گفت که این مسأله ، رژیم صهیونیستی را تهدید می کند. مشخص نیست که منظور وی، مصر و سوریه بود یا سوریه به تنهایی، یا این که منظور وی، موشک های حزب الله بود. با این حال، براساس شواهد موجود به نظر می رسد که منظور وی، موشک های حزب الله بوده است. علت آن هم ارتباط این مسأله با سخنان فرکش درباره قدرت هسته ای ایران واقدامات احتمالی اسرائیل در قبال آن است. فرکش مدعی شد که چند ماه آینده، شاهد پایان مانور سیاسی برای خنثی کردن تهدید ایران خواهیم بود. برحسب آنچه حاضران در نشست از این سخن وی فهمیدند، منظور فرکش، درخواست برای حل مشکل هسته ای ایران از طریق نظامی بوده است.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، فرکش در ادامه ادعا کرد که ایران تا زمان رسیدن به غنی سازی اورانیوم شش ماه فاصله دارد . وی غنی سازی اورانیوم را بسیار مهمتر از دستیابی به بمب اتمی دانست و گفت که بمب اتمی هم در طول پنج تا شش سال ساخته خواهد شد.

او همچنین درباره آنچه آن را افزایش قدرت اسلام گرایان نامید، سخن گفت و به سازمان القاعده، پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات مصر، شیعیان در لبنان، اهل سنت در سوریه و استقلال در مراکش اشاره کرد و هشدار داد که القاعده در خاورمیانه مشغول فعالیت است و این مسأله خطرناکی است که باید به آن توجه کرد.

«یوفال دیسکن» رئیس سازمان امنیت عمومی (شاباک) نیز از جمله کسانی بود که در جلسه تودیع فرکش سخنرانی کرد. وی بیشتر به خطرهایی که در آینده نزدیک رژیم صهیونیستی را تهدید می کند پرداخت، اما بر بخش آخر سخنان فرکش (که به آن اشاره کردیم) تأکید کرد و به گسترش فعالیت القاعده در خاورمیانه مانند انفجارهای اردن و سینا پرداخت و به وجود نشانه هایی از این سازمان در کرانه باختری و نوار غزه اشاره کرد.

آنچه در این میان جلب توجه می کرد، این بود که این سه نفر(فرکش ، موفاز و دیکن) هیچ اشاره ای به مسأله عراق نکردند. این در حالی است که مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی قبلاً نسبت به شکست آمریکا در عراق هشدار داده بودند. می توان گفت که علت این مسأله(اشاره نکردن به اوضاع عراق) به ناتوانی صهیونیست ها در ارزیابی دقیق اوضاع سیاسی عراق بر می گردد. از سوی دیگر،هم آمریکایی ها به طور طبیعی به دنبال انتخابات عراق در پی یافتن راه خروج آبرومندانه ای از بحران عراق هستند.

در هر حال، مقامات امنیتی (اسرائیل) در ارزیابی ها و پیش بینی های خود هیچ اشاره ای به تحولات مهم و جالب توجه در سال آینده نکردند. بنا به پیش بینی های آنها، فشار بر سوریه همچنان ادامه خواهد یافت، بدون این که عملاً اتفاقی بیفتد. همچنین در عراق هم شاهد موفقیت سرنوشت ساز آمریکا که به رؤیای شارون درباره سازش جامه عمل بپوشاند، نخواهیم بود و از سوی دیگر، نیروهای آمریکایی در عراق آشکارا متحمل شکستی نخواهند شد که تبعات آن برهمه منطقه تأثیرگذار باشد.

در سال آینده میلادی هم وضع همه کشورهای پیرامون فلسطین اشغالی به همین منوال باقی خواهد ماند. البته صرف نظر از تحولات سیاسی در داخل فلسطین اشغالی که پیش بینی می شود «شارون» در انتخابات به پیروزی بزرگی دست یابد، مشروط به این که وضعیت جسمانی وی پس از سکته مغزی اخیر وخیم نشود و زندگی وی پایان نیابد.

در واقع، یک ارزیابی و پیش بینی، منطقی و تا حد زیادی قانع کننده است، اما همچنان که گفتیم داستان «حماسستان» و «فتحستان» بیش از این که جنبه واقعی داشته باشد، به خیال نزدیک است و هدف از آن، تحریک دیگران علیه حماس است.

در این میان، پیروزی اسلام گرایان برای رژیم صهیونیستی بسیار نگران کننده است، البته نه به علت تهدیدات القاعده، بلکه به این سبب که دشمنی مسلمانان با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا هر روز بیشتر می شود و وقتی این روند ادامه یابد،احتمال شکست آمریکا در عراق و پس از آن رژیم صهیونیستی در فلسطین وجود دارد.
نکته : اسرائیل امنیت فلسطین


نوشته شده در  جمعه 87/3/17ساعت  9:26 عصر  توسط .... 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
این بار اسرائیل با اینترنت آمده است -مرکز اسناد انقلاب اسلامی
[عناوین آرشیوشده]