سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

چکیده: "آگوستوس ریچارد نورتون" در این کتاب بیش از آنکه به چگونگی پیروزی نیروهای حزب الله لبنان در مقابل اسراییل حمایت شده از طرف غرب بپردازد،سیر تکامل و پیشرفت خود این گروه را برای مخاطب غربی توصیف می‌کند که چگونه یک گروه مردمی می‌تواند بدون تکیه به منابع مادی، تا این سطح از نفوذ میان مردم و دولت‌های منطقه ترقی کند. کتاب شفاف و مستند نورتون بی‌پرده تمام حقایق مربوط به جنگ تابستان گذشته را از هر دو طرف شرح می‌دهد و مثل تمام کتاب‌های دیگری که درباره دنیای عرب صحبت می‌کنند، کم حجم و مختصر است و تنها به نکات برجسته اشاره دارد.


25 سال پیش وقتی مردم جنوب لبنان نتوانستند حضور اشغالگران صهیونیستی را در کشور خود تحمل کنند، گروه‌های خودجوش مردمی برای این انقلاب درونی شکل گرفت و بعد از آن حزب الله در قالب یک گروه مسلح و معتقد متولد شد. در ابتدا تنها هدف این گروه بیرون راندن نظامیان اسرائیلی بود که با موفقیت انجام شد؛ ولی اکنون و پس از گذشت تقریبا دو دهه، حزب الله در قالب یک گروه سیاسی کاملاً مردمی؛ نماینده‌ی اکثر مردم لبنان در صحنه‌های سیاسی محسوب می‌شود. امروز در جهان حزب‌الله را نه تنها به عنوان قدرت دفاعی مردم لبنان می‌شناسند؛ بلکه در مسایل اجتماعی و دینی نیز به رهبران این حزب مراجعه می‌کنند و حزب‌الله در واقع ملجاء و مامن غالب مردم لبنان شده است.
تابستان گذشته وقتی نیروهای حزب الله در مقابل نظامیان تا دندان مسلح اسرائیلی و در جنگی نابرابر به پیروزی رسیدند، در کنار نیروی دفاعی این گروه شیعی، نفوذ سیاسی این حزب نیز در میان دولت و مردم بر همه اثبات شد. در حقیقت حزب الله را باید به عنوان تنها ارگان غیر دولتی تاثیرگذار در خاورمیانه برشمرد. "آگوستوس ریچارد نورتون" در کتابی تقریباً کم حجم تحت عنوان "حزب الله" که توسط انتشارات دانشگاه پرینستون آمریکا به چاپ رسیده است، شرح کوتاهی از تاریخچه وقایع چند سال اخیر خاورمیانه که یک گروه شیعی لبنانی در آن نقش مستقیم داشته‌اند را بدون تاثیر از تبلیغات و سیاسی‌کاری‌های رسانه‌های غربی روایت کرده است.
او در این کتاب بیش از آنکه به چگونگی پیروزی نیروهای حزب الله لبنان در مقابل اسراییل حمایت شده از طرف غرب بپردازد، سیر تکامل و پیشرفت خود این گروه را برای مخاطب غربی توصیف می‌کند که چگونه یک گروه مردمی، می‌تواند بدون تکیه به منابع مادی، تا این سطح از نفوذ میان مردم و دولت‌های منطقه ترقی کند. کتاب شفاف و مستند نورتون که بی‌پرده تمام حقایق مربوط به جنگ تابستان گذشته را از هر دو طرف شرح می‌دهد و مثل تمام کتاب‌های دیگری که درباره دنیای عرب صحبت می‌کنند، کم حجم و مختصر است و تنها به نکات برجسته اشاره دارد و به طور عامیانه‌تر از جمله کتاب‌هایی است که در فاصله بین دو وعده غذایی قابل مطالعه است.
البته نورتون به عنوان یک نویسنده‌ی غربی که ممکن است درباره گروه‌های شیعی نگاه منفی داشته باشد، به سادگی حتی رقابت بین گروه‌های شیعی لبنان مثل جنبش امل و دیگر گروه‌های سیاسی و مذهبی را بدون هیچ نگاه مغرضانه شرح می‌دهد و مثل توصیف یک مسیحی معتقد از کشیشان و پاپ، سید حسن نصرالله را به دور از هیاهوی رسانه‌ای، رهبری خطاب می‌کند که مردم لبنان او را دوست داشته و به او اعتماد کرده‌اند.
وقتی حزب الله در سال 2000 میلادی موفق شد نظامیان اسرائیلی را از جنوب این کشور خارج کند، حتی در قاهره و دیگر شهرهای بزرگ عربی جشن گرفته شد و شیرینی پخش شد و همه فرقه‌های مسلمان با مردم لبنان در این جشن سهیم شدند، حتی بر خلاف گذشته، رسانه‌های غربی هیچ توجیهی برای این قضیه نداشتند و به همین دلیل، همه‌ی این رسانه‌ها به طور حتم گزارش‌های تحریف شده‌ای از این واقعه ارایه دادند. یک بازرس نظامی سابق سازمان ملل متحد که هم اکنون در دانشگاه بوستون تدریس می‌کند، کتاب نورتون را گزارشی غنی و کامل از آنچه در تابستان گذشته روی داد، توصیف کرده و حتی آن را در سطح کتب مرجع دانشگاهی می‌داند.
به گزارش کتاب نیوز به نقل از واشگنتن‌پست، داستان جنگ کتاب نورتون از زمان دستگیری دو سرباز اسرائیلی به دست نیروهای حزب الله شروع می‌شود که چگونه بعد از آن سیلی از ادوات جنگی سبک و سنگین اسراییلی بر سر مردمان لبنان آوار می‌شود و با این حال مقاومت مردمی حزب الله مانع از شکست در مقابل ارتش سرتاپا مسلح دشمن می‌شود.
نورتون کتاب را با تشریح ریز و جزء به جزء حوادث تلخ و شیرین جنگ به پایان می‌برد. وی بر خلاف همان رسانه‌های غربی که در خبرهای مربوط به جنگ، اسرائیل را یک دولت رسمی و حزب الله را یک گروه تروریستی خطاب می‌کردند، در کتاب خود سعی کرده این رویه را تا حدودی تعدیل کند، هرچند اطلاعات کافی در بیان جزئیات و پیچیدگی‌های سازمانی حزب الله را در اختیار ندارد.
وی می‌نویسد: "تحلیل‌گران سیاسی و حتی اساتید دانشگاه وقتی از سازمانی مثل حزب الله صحبت می‌کنند، آنقدر جهت‌دار و شاید با غرور غربی خود تحلیل ارائه می‌دهند که اعتقادات گروهی از مردم را زیر سوال می‌برند. وقتی نام خدا برای مورد خطاب دادن حزبی سیاسی به کار می‌رود، به طور حتم نمی‌توان روی خودکشی‌های(عملیات استشهادی) سربازانی که کلمات مقدسی بر پیشانی خود می‌بندند، نام تاکتیک‌های تروریستی گذاشت و این در حالیست که خود مردم با در اختیار قراردادن یک سوم از کرسی‌های پارلمان لبنان به این گروه، مشخص می‌کنند که اعتقادات و افکار و حتی سیاست‌های حزب الله، از ریشه‌ای حقیقی و الهی برخاسته که بر خلاف گروه‌هایی مثل القاعده یا طالبان، اکثریت مردم به آن ایمان دارند."
در اکثر بخش‌ها و جملات کتاب نورتون هر چند به نظر می‌رسد، نویسنده از ترس مخالفان حزب‌الله که مطمئناً منتقدان امریکایی و اسرائیلی هستند، جنبه احتیاط و منطق را رعایت کرده و سعی می‌کند در نوشتن مثلاً پیروزی‌های حزب الله در جنگ تابستان، محافظه‌کارانه عمل کند؛ ولی با وجود اعتراض بعضی از لبنانی‌ها به خاطر خسارت 4 میلیارد دلاری در شهرهای مختلف این کشور، او به صراحت حزب الله را پیروز این جنگ نابرابر اعلام می‌کند. وی در جایی از کتابش می‌نویسد: "پیروزی گیج کننده و غیر قابل انتظار حزب‌الله، در حقیقت از باران شهامت و ایمان سربازان سید حسن نصرالله بر سر نظامیان اسراییلی نشات گرفت."
به نظر نورتون مهم‌ترین جنبه‌ی پیروزی این جنبش را باید در تقویت هرچه بیشتر فرقه‌های مذهبی لبنان و منطقه‌ی خاورمیانه جستجو کرد. نورتون اعتقاد دارد اتفاقی که در لبنان حادث شد، بر خلاف آن چیزی بود که هم اکنون در عراق در حال وقوع است، در آنجا اگر مانند لبنان، شیعه و سنی اتحاد خود را حفظ می‌کردند، هم اکنون اشغال‌گران این کشور را ترک کرده‌بودند. بعد از پیروزی حزب الله مقابل نظامیان صهیونیستی، هزاران مسلمان اهل سنت در کشورهای مصر و عربستان و دیگر کشورهای عربی و غیر عربی "تی‌شرت‌های ورزشی منقش به چهره سید حسن" را بر تن خود کردند و به خیابان‌ها ریختند و باز هم بر خلاف پیش‌بینی رسانه‌های غربی، فریاد شادی برآوردند و نصرالله را قهرمان دنیای عرب خطاب کردند.
نورتون در بیان خاطره ای از سفر به خاورمیانه نیز در این کتاب نوشته است: "بعد از چند مدت از اتمام جنگ، اسراییل را به مقصد شهر امان ترک کردم. در آنجا راننده‌ای عرب که از مسیحیان لبنان بود می‌گفت که تمام عمرش از شیعیان و رهبران آن نفرت داشته، ولی بعد از مقاومت سربازان حزب الله، این نفرت به عشق تبدیل شده و حالا حزب الله برای من یک سمبل بی‌نظیر و تمام عیار است. راننده لبنانی می‌گفت: حزب الله تمام هویت و افتخار عرب را دوباره به آنها هدیه کرد."


نوشته شده در  چهارشنبه 87/3/1ساعت  9:55 صبح  توسط .... 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
این بار اسرائیل با اینترنت آمده است -مرکز اسناد انقلاب اسلامی
[عناوین آرشیوشده]